Metoda wykorzystywana jest zarówno w terapii indywidualnej jak i grupowej. Polega ona na wykonywaniu aktywności polecanych przez lektora przy muzyce. Metoda ma na celu kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała i najbliższego otoczenia. Wzmacnia poczucie sprawczości i przewidywalności działania. Metoda ta skupia się na rozwijaniu i usprawnianiu rozwoju za pomocą zmysłu dotyku.
Metoda wykorzystywana w terapii grupowej mająca na celu kształtowanie orientacji
w schemacie własnego ciała i otaczającej go przestrzeni. Dzięki metodzie dziecko poznaje swoje ciało i jego funkcje, bada przestrzeń go otaczającą a w dalszych etapach rozwija kontakt (z reguły fizyczny) z partnerem i całą grupą. Metoda skupia się na podążaniu za uczestnikami, zachęcanie ale nie zmuszanie do wykonywania aktywności. Podczas wykonywania aktywności z reguły nie używa się żadnych rekwizytów, dopuszcza się to jedynie w przypadku dzieci z niepełnosprawnością ruchową, które do przemieszczania się potrzebują np. koca. Nie wykorzystuje się też muzyki, należy skupiać się na ciele i ruchu swoim, partnera i grupy.
Metoda wykorzystywana w terapii grupowej podczas zajęć wstępnych dająca możliwość kontaktu z rówieśnikami. Metoda określana jako wielozmysłowa. Proponowane w niej oddziaływania mają aktywizować zmysły w sposób odmienny dla każdej pory roku, aby podkreślać zmiany zachodzące w przyrodzie. Świat przyrody jest źródłem zróżnicowanych bodźców. Każda pora roku kojarzy się nam z kolorem, smakiem, obrazem, zapachem itp. Metoda Porannego Kręgu przypisuje każdej z pór roku inną symbolikę. Tutaj kalendarz narzuca kolor, żywioł, smak, zapach, bodźce wzrokowe, słuchowe– wszystko czym planujemy stymulować naszych wychowanków.
Zajęcia podczas których wykorzystywane są techniki arteterapeutyczne, pozwalają wyrazić uczucia i emocje. Arteterapia w tym znaczeniu dostarcza środki do społecznie akceptowalnego wyładowania swoich frustracji i lęków. Pozwala wyrazić twórczą ekspresję i pozbyć się napięć. Podczas zajęć nie jest istotny sam wytwór a proces jego tworzenia. Dzięki temu wyeliminowane pozostaje element strachu, a aktywne uczestnictwo w procesie arteterapeutycznym może prowadzić do pozytywnych zmian: usprawnienia manualnego, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, wydłużenie czasu koncentracji uwagi czy obniżenie napięć nerwowych, uspokojenia.
Zasadniczym jej celem w procesie rewalidacji jest pobudzenie zmysłów, oddziaływanie na nie przy pomocy bodźców, a poprzez to wyzwolenie aktywności własnej osoby poddanej terapii oraz ułatwienie kontaktu z opiekunem.