Terapia dźwiękiem (Cymatherapy)

Terapia dźwiękiem (Cymatherapy) jest łączeniem słyszalnych dźwięków i energii magnetycznej, która jest wykorzystywana do celów leczniczych i delikatnie przywraca równowagę układów fizycznych, psychicznych i energetycznych organizmu. A więc za pośrednictwem dźwięków uruchamiamy naturalne procesy regeneracji i odnowy organizmu.

Urządzenie wykorzystywane do terapii – Cyma – zapewnia precyzyjne kombinacje dźwięków o różnych częstotliwościach związanych ze zdrowym układem tkanek i narządów. Po nałożeniu na ciało, takie słyszalne wibracje dźwiękowe pomagają normalizować zakłócenia i synchronizują częstotliwości komórek z powrotem do ich naturalnego stanu wibracyjnego.

Fizjoterapia

W naszym przedszkolu zajęcia z fizjoterapeutą odbywają się codziennie w specjalistycznej sali wyposażonej w profesjonalny sprzęt oraz niezliczoną ilość zabawek. Na dziecko patrzymy holistycznie, z uwzględnieniem jego największych potrzeb. Pracujemy nad funkcją, nad tym co jest dla niego najważniejsze. Naszym głównym środkiem leczniczym jest ruch – indywidualnie dobrane ćwiczenia, dzięki którym nasze maluchy mogą osiągać kolejne kroki w rozwoju ruchowym. W swojej pracy wykorzystujemy wiodące metody z zakresu fizjoterapii pediatrycznej jak m.in. PNF, NDT Bobath, trójpłaszczyznowa terapia manualna stóp, terapia wad postawy i inne. Nasi terapeuci systematycznie podnoszą swoje kwalifikacje, aby dawać z siebie więcej i więcej!

Integracja sensoryczna

W każdej sekundzie naszego życia dociera do nas niezliczona ilość bodźców, m.in. wzrokowych, węchowych, dotykowych, czy smakowych. Warunkiem do prawidłowego ich wykorzystania jest zintegrowane przetwarzanie sensoryczne, tzw. integracja sensoryczna. A bardziej zrozumiale? Dobrym przykładem ilustrującym prawidłowe przetwarzanie sensoryczne jest czynność jedzenia zupy. Żeby złapać łyżkę, musimy ją najpierw zobaczyć (bądź poczuć). Trzymając ją, jesteśmy w stanie określić jej kształt, strukturę, wiemy czy jest zimna, czy gorąca. Następnie, nie tak łatwy wbrew pozorom, manewr napełnienia łyżki zupą i skierowania jej do ust. Musimy wówczas odpowiednio skoordynować ruchy, użyć odpowiedniej siły (po to np. aby zupa nie wylądowała na naszej bluzce), trafić do ust i posmakować, żeby wiedzieć czy zupę zjeść czy wypluć 🙂 Na co dzień nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale jest to szereg złożonych czynności, do których prawidłowego wykonania, potrzebne są właśnie zintegrowane procesy sensoryczne.

W przypadku zaburzonego rozwoju psychoruchowego dziecka obserwujemy dysharmonię w rozwoju procesów sensorycznych. Wówczas z pomocą przychodzi terapia SI, podczas której terapeuta w usystematyzowany sposób dostarcza dziecku bodźców, których z jakiegoś powodu, nie jest w stanie dostarczyć sobie samo (bądź dostarcza ich sobie za dużo). Terapia SI to istna frajda! Są huśtawki, tunele, trampoliny, nurkowanie w pudłach pełnych ryżu i wiele, wiele innych atrakcji. Dla dziecka to czysta zabawa bez zauważenia, że z każdą kolejną godziną nabywa co raz to nowsze umiejętności!

Neurologopedia

Kolejne zajęcia, na których nie sposób się nudzić! Są piosenki, wyklaskiwanki, tańce hulańce oraz niezmierzona ilość ciekawych gier i zabaw. Wszystko pod czujnym i profesjonalnym okiem naszej neurologopedki, której każda aktywność z przedszkolakiem stymuluje rozwój mowy, komunikacji, funkcji społecznych i nie tylko! Podczas zajęć neurologopedycznych pracuje się również nad rozwojem funkcji prelingwalnych jak m.in. nauka prawidłowego jedzenia i picia, wywoływanie/integrowanie/wygaszanie poszczególnych odruchów, nauka oddychania, a jeśli jest potrzeba, odwrażliwanie lub uwrażliwianie buzi. Każde zajęcia są pełne atrakcji i nie ma przedszkolaka, któremu nie sprawiałyby frajdy!

Terapia pedagogiczna

Podczas zajęć pedagogicznych, terapeuta (czyli super ciocia lub wujek!) wspiera dziecko we wszystkich sferach jego rozwoju stymulując rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny. Każda aktywność dobierana jest indywidualnie w zależności od potrzeb dziecka tak, by jednocześnie edukowała i dawała frajdę! Nasi terapeuci mają głowy pełne pomysłów, dzięki czemu każde zajęcia dostarczają mnóstwa niezapomnianych wrażeń!

Terapia ręki

Wbrew temu, co wielu może się wydawać, terapia ręki nie polega tylko malowaniu szlaczków i przesypywaniu paluszkami kaszy. Podczas tych zajęć zaangażowane w pracę są wszystkie stawy, których praca niezbędna jest do funkcji manualnych. Zwykle aby poprawić poziom motoryki małej, należy zacząć pracę od większych stawów wraz z mięśniami zlokalizowanymi wokół nich. Pracuje się m.in. nad poprawą wydolności mięśni obręczy barkowej, budowaniem napięcia mięśniowego (bądź jego normalizacją), zakresem ruchomości we wszystkich stawach kończyny górnej. Największą uwagę przywiązuje się do funkcji – tego, co dla danego malucha jest najważniejsze. Dla jednego będzie to trzymanie łyżki, dla innego zapinanie guzików czy zakładanie skarpetek. Wszystkie ćwiczenia są świetną zabawą, podczas której nie ma miejsca na nudę!

Dogoterapia

Podczas tych zajęć, bohaterami są urocze czworonogi, które nawet największemu marudzie poprawią humor! Naszymi psimi terapeutami są Leoś oraz Ami, zawsze chętni na wielkie przytulasy! Podczas terapii, prócz wyspecjalizowanego terapeuty towarzyszą dzieciom wyszkolone psy, które stanowią niemałą motywację do podejmowania nowych działań. Prócz wielu bodźców sensorycznych, dostarczanych przez czworonoga, dogoterapia stymuluje rozwój komunikacji, rozwój poznawczy oraz emocjonalny, pozwala dzieciom przełamywać lęk, budować poczucie własnej wartości i wiele, wiele innych. Same plusy, a ile radości!

Muzykoterapia

Wszystko, co wydobywa z siebie dźwięk jest mile widziane! Nieważne, czy jest to gitara, cymbałki, czy puste pudełko po ogórkach kiszonych. Tego, że muzyka ma niezmierzony wpływ na organizm człowieka, prawdopodobnie nie potrzeba tłumaczyć. Muzyka stymuluje rozwój kreatywności dziecka, wspierając tym samym aktywność w podejmowaniu nowych działań. Inspiruje oraz edukuje. Za jej pośrednictwem maluch może wyrazić swoje emocje, nie używając słów czy gestów. Muzykoterapia wpływa na komunikację, procesy uczenia się, rozwój poznawczy oraz intelektualny, czy koncentrację uwagi. A ile przy tym jest frajdy! Podczas zajęć można posłuchać piosenek, gry na najróżniejszych instrumentach oraz co sprawia prawdopodobnie największą przyjemność, samemu wyrazić swoją aktywność twórczą, na wszystkim co jest pod ręką i wydobywa dźwięk! Wrażenia gwarantowane!

Arteterapia z elementami sensoplastyki

Zajęcia podczas których wykorzystywane są techniki arteterapeutyczne pozwalają maluchom poznać i wyrazić swoje uczucia oraz emocje. Arteterapia w tym znaczeniu dostarcza środki społecznie akceptowalnego wyładowania swoich frustracji i lęków. Pozwala wyrazić twórczą ekspresję i pozbyć się napięć. Podczas zajęć nie jest istotny sam wytwór a proces jego tworzenia. Dzięki temu wyeliminowany zostaje element strachu a aktywne uczestnictwo w procesie arteterapeutycznym może prowadzić do pozytywnych zmian: usprawnienia manualnego, rozwijania koordynacji wzrokowo-ruchowej, wydłużenia czasu koncentracji uwagi czy obniżenia napięć nerwowych, uspokojenia i wyciszenia.

Ozonoterapia

Prócz bazowych, wyżej wymienionych terapii ,Ooniwerek oferuje również ozonoterapię. Czy ktoś słyszał o terapii, która kryje się pod tą enigmatyczną nazwą? Już spieszymy z odpowiedzią. Ozonoterapia wykorzystuje swoje właściwości wodolecznicze oraz, jak samo pojęcie wskazuje, ozon. Dysponujemy urządzeniem rehabilitacyjnym, które jest zestawem aparatów medycznych generujących hydromasaż wspomagany ozonem. Obszar oddziaływań jest bardzo szeroki. Ozonoterapia wpływa rozluźniająco na napięcie mięśniowe, ma działanie przeciwbólowe, dostarcza mnóstwa bodźców sensorycznych, uspokaja. Co więcej, usprawnia krążenie krwi oraz normalizuje jej ciśnienie. I wiecie co w tym wszystkim jest najfajniejsze? Dzieciaki ją uwielbiają!

Terapia widzenia

Terapia widzenia (rehabilitacja wzroku) osób słabowidzących polega głównie na mobilizowaniu pacjentów do wykorzystywania posiadanych przez nich możliwości wzrokowych. Rehabilitacja wzroku naszych Koochanych podopiecznych opiera się przede wszystkim na doskonaleniu umiejętności z zakresu podstawowych funkcji wzrokowych. Na zajęciach dzieci zachęcane są do przeszukiwania otoczenia w poszukiwaniu bodźców wzrokowych, lokalizowania ich, zatrzymywania na nich spojrzenia (tj. fiksowania wzroku), śledzenia poruszających się przedmiotów, wodzenia wzrokiem po obiektach nieruchomych oraz do przenoszenia spojrzenia z obiektu na obiekt. Wszystkie te umiejętności niezbędne są do dalszego rozwoju pozostałych, wyższych funkcji intelektualnych kierowanych wzrokiem. Dzieciom, u których umiejętności z zakresu podstawowych funkcji wzrokowych zostały wyćwiczone i które sprawnie się nimi posługują wprowadzane są ćwiczenia pedagogiczne. Celem takich zajęć jest rozwijanie wyższych funkcji intelektualnych kierowanych wzrokiem, m.in. ćwiczenia dokonywania wyboru, zarówno na obiektach konkretnych (trójwymiarowych) jak i dwuwymiarowych, ćwiczenia identyfikacji i nazywania, porównywania, czy  dopełniania wzrokowego. Bardzo ważnymi celami w rehabilitacji wzroku są także: wydłużanie uwagi wzrokowej i rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej. W osiąganiu tych zamierzeń bardzo przydatne i wskazane jest łączenie bodźców wzrokowych z dotykowymi i słuchowymi. Częstotliwość i czas trwania zajęć ustalane są indywidualnie z uwzględnieniem potrzeb i możliwości poszczególnych podopiecznych. W codziennej pracy terapeuta widzenia wykorzystuje następujące środki za pomocą których ćwiczy sprawności wzrokowe:

 

– różnorodne źródła światła – punktowe i rozproszone (latarki, lampki, lampy brokatowe, reflektory, węże świetlne, itp.)

 

– przedmioty odbijające światło (m.in. błyszczące folie, koce ratunkowe, korale i łańcuchy choinkowe)

 

– obiekty dodatkowo oświetlone, kontrastowe, intensywnie kolorowe

 

– stoliki podświetlane z zestawami pomocy

 

– przedmioty odbijające światło ultrafioletowe (np. tuby i pudełka oklejone foliami i papierami fluorescencyjnym, białe poduszki)

 

– sprzęty, które są na wyposażeniu Sali Doświadczania Świata (tj. wiązka i kurtyna światłowodów, kolumna bulgocząca, kula lustrzana, wiązki ledowe, projektory, reflektor typu Solar, świecące maty).

 

Bogato wyposażona Sala Doświadczania Świata bardzo ułatwia pracę terapeuty widzenia. Sprzęty w jakie jest zaopatrzona odpowiednio, indywidualnie dobrane i wykorzystane służą ogromną pomocą w rehabilitacji osłabionego wzroku podopiecznych. Tak jak w przypadku innych terapii indywidualnych również w rehabilitacji wzroku bardzo ważną rolę odgrywa prawidłowa, pozytywna relacja terapeuta – dziecko. Nić porozumienia, sympatia i wzajemny szacunek są gwarantem sukcesów terapeutycznych. Na zajęciach z terapii widzenia podejmowane są także działania mające na celu rozbudzanie ciekawości poznawczej i ćwiczenia kompensacyjne (stymulujące polisensorycznie).